Nedan är ett svar ifrån Trafikverket angående önskemål/möjligheter att få till rondeller vid Shellkorset och Semurg. Detta är inget som ligger i vägföreningens åtaganden men kan vara intressant att sprida vidare denna information.

Med vänlig hälsning,

Hej

Du har kontaktat Trafikverket med önskemål en ny cirkulationsplats i korsningen mellan väg 529 och väg 542  samt i korsningen mellan väg 529 och väg 534  utanför Kumla.

Väg 529 är en 9,5 meter bred länsväg med 4160 fordon per dygn (2080 i vardera riktningen), varav 340 fordon är tung trafik. Skyltad hastighet är 70 km/h och genomsnittshastigheten för personbilar är 69-72 km/h och 70-72 km/h för tung trafik. Båda ligger inom normalspannet.

Västra benet av väg 542 är en lågtrafikerad 6 meter bred länsväg med 420 fordon per dygn (210 i vardera riktningen), varav 20 fordon är tung trafik. Skyltad hastighet är 70 km/h och genomsnittshastigheten är 60 km/h vilket ligger under normalspannet. Östra benet av väg 542 är en 8,5 meter bred kommunal gata med skyltad hastighet 40 km/h.

Väg 534 är en 9,5 meter bred länsväg med 2340 fordon per dygn (1170 i vardera riktningen), varav 130 fordon är tung trafik. Skyltad hastighet är 70 km/h och genomsnittshastigheten för personbilar är 65-71 km/h och 64-69 km/h för tung trafik. Båda ligger under normalspannet.

Trafikverket har regeringsuppdraget att verka för att de transportpolitiska målen uppnås. Det övergripande målet är att säkerställa effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringsliv. Det innebär att transportsystemets utformning ska medverka till att ge grundläggande tillgänglighet med god kvalitet för människor och gods. Transportsystemets utformning, funktion och användning ska anpassas till att ingen dödas eller skadas allvarligt enligt Nollvisionen, som är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Det ska också bidra till att miljökvalitetsmålen uppnås.

Trafiksäkerhetsarbetet i Nollvisionens anda innebär att vägar, gator och fordon i högre grad ska anpassas till människans förutsättningar. Ansvaret för säkerheten delas mellan dem som utformar och dem som använder vägtransportsystemet samt fordonstillverkare. Polisen har till ansvar att se till att lagar och regler efterlevs. Vi arbetar systematiskt för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt. Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste vägtransportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att trafikolyckor därför inte kan undvikas helt. Den perfekta människan finns inte. Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador.

Trafikverkets säkerhetsarbete består bland annat av att mötesseparera vägar, säkra sidoområden, höja trafiksäkerheten i korsningar och utrusta högtrafikerade vägar med trafiksäkerhetskameror. Det är bl.a. de åtgärder som bidrar mest för att minska antalet döda och allvarligt skadade i trafiken.

I dag prioriteras åtgärder som främst minskar antalet olyckor med döda och allvarligt skadade i enlighet med nollvisionen. Det innebär ett större fokus på vägar med genomsnittshastigheter väsentligt över normalspannet och stora trafikflöden (fler än 4000 fordon per dygn) då det är där de största trafiksäkerhetseffekterna uppnås. Vi jobbar framförallt med prediktioner där vi i våra modeller och system identifierar var risken är störst för en allvarlig olycka.

I Örebro är det Regionförbundet som i sin roll som planupprättare tar fram och fastställer den regionala planen för transportinfrastruktur och därmed beslutar vilka investeringsåtgärder Trafikverket ska verkställa under planperioden.

Det finns inga planer på att bygga en cirkulationsplats i de aktuella korsningarna, men dels pågår en Åtgärdsvalsstudie för väg 529 just nu, dels pågår diskussioner med kommunen om finansieringen av en cirkulationsplats i korsningen 529/542. Kommunen har en detaljplan för området som visar en ökad trafikmängd som kräver en cirkulationsplats och det är den som orsakar behovet av åtgärder som ska bära kostnaden. Både Trafikverket och Region Örebro trycker på detta.

En cirkulationsplats är framför allt en framkomlighetsåtgärd som används i korsningar med liknande trafikflöden i alla anslutningarna och där trafikflödena överstiger 4000 – 5000 fordon per dygn i varje ben. En cirkulationsplats har även en viss trafiksäkerhetshöjande effekt, men de aktuella korsningarna är inte utpekade som olycksdrabbade och det har inte inträffat någon olycka de senaste 10 åren som faller inom ramen för Trafikverkets uppdrag att minska antalet döda och allvarligt skadade i trafiken.

I Trafikförordningen (1998:1276) finns generella regler för alla slags trafikanter. Förare har ett ansvar att anpassa hastigheten efter väg och siktförhållanden. En hastighetsbegränsning är den högsta tillåtna hastigheten och inte den hastighet det är mest lämpligt att färdas i.

Att trafikanter framför sitt fordon i strid mot de generella hänsynsreglerna är i sig inte motiv för att vidta fysiska åtgärder i trafikmiljön.

På vår hemsida www.trafikverket.se kan du läsa mer om Trafikverket och transportsystemet.

I och med detta svar avslutar vi ditt ärende hos oss.

Torbjörn Andersson
kundarenden_planering_ost@trafikverket.se